Det behövs funktionärer till Farstarodden 15-16 juni

29 MAJ 2019 18:59
Farstarodden arrangeras av Östra Roddistriktsförbundet. Samtliga roddföreningar i Stockholmsområdet hjälps åt för att ha en regattabana på Magelungen och att vara funktionärer vid tävlingar. I år behövs framför allt motorbåtsförare och båthållare.
  • Uppdaterad: 29 MAJ 2019 18:59

Farstarodden genomförs den 15-16 juni i år på Magelungen i Farsta. Ryrsjöregattan och Farstarodden räknas som de stora svenska roddregattorna på försommaren. En roddtävling kräver många funktionärer. I år saknar vi främst följebåtsförare och båthållare. Det kommer att finnas sex följebåtar, som behöver båtförare och avbytare. Har du gått SRFs följebåtskurs eller är van att köra mindre motorbåtar, så är du mycket lämplig att vara båtförare på en roddtävling. Om du är yngre så är båthållare ett bra uppdrag. På Magelungen tillämpas "fast" start vid 2000-meters lopp. Där finns det sex startbryggor och på varje brygga ska det finnas en båthållare, som håller tag om aktern på tävlingsbåten, innan starten går. Är du under tjugo år så får du en liten ersättning som båthållare.

Är du intresserad att vara följebåtsförare eller båthållare eller någon annan syssla vid Farstarodden, så ska du höra av dig till Bosse Berglund 072-5667879 eller sända ett mail till This is a mailto link. Han kommer att bli jättelycklig! Det räcker om du bara kan vara med en av dagarna, 15 eller 16 juni. Det är ett ypperligt tillfälle att få öva sig att medverka vid roddtävlingar!

SRF-roddare (medlemsgrupp på facebook)