Gymnasierodden 2019 genomförd

29 MAJ 2019 17:26
Gymnasierodden genomfördes 28 maj på Djurgårdsbrunnsviken för femtonde gången. Båttypen var genomgående inriggad fyra. Vinnare av vandringspriset blev Tyska Skolan som vann tre av totalt fyra lopp.
  • Uppdaterad: 29 MAJ 2019 17:26

I år hade sex skolor anmält sig till Gymnasierodden. De var Bernadottegymnasiet, Campus Manilla Gymnasium, Enskilda Gymnasiet, Franska Skolan, Tibble Gymnasium och Tyska Skolan. Eftersom det blåste en frisk medvind beslutade tävlingsledningen att max tre båtar i ett heat fick starta från Nobelparken. Målet låg i höjd med FN-monumentet vid norra stranden av Djurgårdsbrunnsviken, alldeles nedanför Sjöhistoriska museet. Största klassen var inriggad fyra för pojkar med sex lag. Det innebar att det krävdes två försöksheat för att få fram en A-final och en B-final i detta lopp. Finalerna började klockan 13.00 med personal/lärar-loppet, som vanns av Tyska Skolan styrda av Frank Mika. Nästa lopp gällde flickor, där Franska Skolans tjejer var starkast på slutet. Därefter följde pojkarnas lopp, där Arthur Åsberg som stroke visade, att han tillhör Sveriges bästa juniorer. Segrartiden för pojkarna på den 625 meter långa sträckan blev 2 min 31 sekunder, vilket torde vara rekord i Gymnasierodden. Även i det avslutande mixed-loppet blev det en seger för Tyska Skolan med Arthur som stroke. Vid prisutdelningen efter sista loppet fick alla segrarna i de fyra loppen guldmedaljer och därefter överlämnades vandringspokalen till Tyska Skolan.

Resultat från Gymnasierodden hittar du här!

Klicka här för att se ställningen om vandringspriset.

SRF-roddare (medlemsgrupp på facebook)