Rapport från Årungen, Norge

11 MAJ 2019 19:15
Årets första regatta på Årungen, Norge, har lockat cirka 600 lag från Sverige och Norge, vilket är rekord. För SRF deltar Arthur Åsberg och Eskil Borgh.
  • Uppdaterad: 11 MAJ 2019 19:15

Lördag

Första tävlingsdagen rodde Arthur 1x junior A. Med 36 startande tog sig Arthur vidare från försöket till kvartsfinal där han blev 5:a. Eskil startade tillsammans med 26 andra i 1x senior. Efter en 2:a plats i försöket och en tredjeplats i semifinalen var det dags för final.  I stark motvind rodde Eskil in på femte plats. Vann gjorde Kjetil Borch, regerande världsmästare från Norge.

Under söndagen kommer Eskil återigen ro 1x senior medan Arthur kommer att ro 4x junior A samt 8+ junior A i föreningskombination med andra svenska föreningar.

Söndag

Under söndagen bjöd Årungen på aprilväder: kallt och blåsigt. Eskil startade i 1x och var lottad i det andra heatet. Blåsten gjorde det lite besvärligt för vissa så när Eskil rott cirka 1500 meter passerade han den femte och sist placerade roddaren i det första heatet och gick i mål cirka 100 meter efter fyran. Detta var inget som måldomaren såg utan Eskil placerades felaktigt som femma i första heatet i resultatlistan.

I loppet efter kortades banan med 500 meter och sedan avblåstes tävlingen tillfälligt på grund av det svåra vädret. Vid ett lagledarmöte togs sedan beslutet att ställa in tävlingen. Arthur skulle ha rott 4x- och 8+ men fick istället en vilodag.

För resultatlista, se roing.no

Skribent: Malin Kleve

SRF-roddare (medlemsgrupp på facebook)

Joakim Piela, Stålbogavägen 63