Rapport från Vogalonga

2018-05-26 18:18
En av klubbens medlemmar, Linn Ney, deltog i den årliga tävlingen Vogalonga i Venedig och har skickat en underbar rapport - borde SRF delta nästa år?
  • Uppdaterad: 2018-09-05 06:42

Jag är medlem både i Stockholm RF och London Rowing Club (belägen vid Putney Bridge, London precis där starten Oxford-Cambridge boat race går varje år).

London RC har en grupp där jag är med som kallas “The Irregulars” och innebär ‘social rowing’ på ondagar och söndagar. Man bara ‘dyker upp’ och så finns det 1 person som är ansvarig för att bilda lag och dela ut båtar. Efteråt är det klubbens pub som gäller och några pints 😊

“The Irregulars” deltar på olika races (tex Head of the River) och varje år är ca 15 roddare (3 båtar) med på Vogalonga.

Båtarna transporteras från London till Venedig av klubben vilket tar ca 3 dagar om man vill undvika vägtullarna i Tyskland (i år fick vi dock lägga båtarna på en annan Londonklubbs trailer vilket var toppen). Vi hade med oss 2 st Win Tech stabila båtar som kan användas i havsmiljö och den tredje båten lånades från en roddklubb i Venedig. Vi betalade i år 120 pund per person för transport, anmälningsavgift mfl adminkostnader. Flygresa, boende och mat står man själv för.

44th Vogalonga eventet 20 maj 2018:

All motorbåtstrafik är avstängd under morgonen och tidig em och eventet är öppen för alla ’farkoster utan motor’ dock ej segelbåtar.

Banan är 32 km och startar utanför Markusplatsen och går sedan ut runt några av öarna utanför Venedig och tillbaka.

Den sista sträckan går genom Venedigs “paradkanal” Grand Canal och det är verkligen en folkfest med massor av människor längst hela vägen ner mot södra delen av kanalen och båtstoppet ‘Salute’ där målet är beläget.

Man får ingen placering eftersom det inte finns officiell tidtagning och många båtar väljer att starta före kl 0900 då kanonskottet fyras av utanför Markusplatsen. Detta eftersom det lätt blir en trafikstockning med båtar som ska in i Grande Canals norra del under tidig eftermiddag.

London RC bästa båt (med en fd US Marine soldat influgen från Bermudas....) som klubbens President satt i hade en ungefärlig tid på 2h 40 minuter.  De startade ca 0830 för att undvika trafikstockning.

Min båt startade 0900 när kanonskottet avfyrades och tog ca 3h 50 min på sig inkl ett 15 min stop då vi sträckte på oss, gick bakom en buske och även byte cox. Och det gick väldigt långsamt att ta sig in i Grand Canal kl 1200 då det redan var mycket båtar vid inloppet.

Alla får en medalj vid målgång – dvs personal som står på en flotte mitt i kanalen kastar ner en påse med medaljer och diplom i båten 😊

Några tips:

• starta före 0900 för att undvika trafikstockning vid inloppet till Grand Canal (alternativt ta det lugnt, fokusera på folkfesten, stanna och ät lunch på vägen 😊)
  • en bra cox som reagerar blixtsnabbt på snabbt uppdykande kajaker, gondoler, SUPs etc  - alternativt lugnande medicin 😊
  • öva på att byta cox utan att gå in till land
  • några timmar på slejden gör att man gärna vill ha en dyna att sitta på
  • solskyddsfaktor 50 är att rekommendera – även på öronen.....
  • ett redskap för att ösa båten då man får in endel vatten när motorbåtstrafiken släpps på igen (en keps fungerar bra som ösverktyg upptäckte vi)
  • skor som tål vatten eftersom det saknas bra bryggor att lägga i och ta upp båtarna från
  • ett verktygskit
  • plastpåsar är inte så vattentäta som man tror  - blöta bananer som smakar salt är definitivt inte goda....
  • och givetvis vatten att dricka

Att Venedig är en fantastisk stad goes without saying! Vi hade underbart väder, var ute i sällskap om 20 personer och åt jättegod mat på trevliga restauranger och fick via en medlem i klubben även besöka ett privat hem beläget på en kanal mitt i Venedig. Om man har mer tid så rekommenderas besök på öarna Burano och Murano dit man tar sig kommunalt med färja.

Slutigen, jag såg inte till ett enda svenskt lag! Ska Sthlm RF bli första klubben?

Bilder från dagen

Starten klockan 9

Vid starten klockan 9

Trafikstockning i samband med starten