Webbaserad roddjournal

SRFs webbaserade roddjournal införs under våren 2017. Den ersätter roddjournalen som tidigare fanns som bok i båthuset. Alla aktiva medlemmar ska ha fått inloggningsuppgifter. Om någon saknar detta, mejla till This is a mailto link.

För att komma till den webbaserade roddjournalen, gå till srf.roseddel.dk. Den webbaserade roddjournalen är tillgänglig både från en dator och från en smartphone/surfplatta. Funktionaliteten är något begränsad om man inte använder dator. Det är dock möjligt att använda dator-gränssnittet även från en mobil enhet.

Nedan följer ett antal saker man bör komma ihåg vad gäller roddjournalen. En utförligare användarmanual finns också framtagen, om du behöver mer information.

• Loggar in och ut gör man under ”min profil”
  • Du kan ändra ditt lösenord under ”min profil”.
  • Från en mobil enhet kan man bara lägga in singelturer (om man inte tidigare har skapat en roddtur i lagbåt via dator) - om man inte byter till datorgränssnittet.
  • Du behöver inte lägga tid på att fylla i din profil, dessa uppgifter är inte särskilt tydliga för någon annan ändå. Ett tips är dock att fylla i din favoritbåt och favoritsträcka (om du har sådana), detta förenklar registreringen senare.
  • Registrering av roddtur görs av en person. Denne registrerar båt, sträcka och samtliga roddare i båten.
  • När du registrerar en roddtur, fyll i alla uppgifter (sträcka, båt, roddare och hur långt du har rott) och tryck på avsluta. Om du trycker på skapa så blir inte dina kilometrar registrerade, och båten står som upptagen (detta betyder alltså, enligt systemet, att du är ute på sjön). Ingen annan kan då registrera en roddtur med båten, eftersom den är upptagen.
    • Om du ändå trycker på skapa, avsluta turen genom att söka upp din roddtur på startsidan (bland ”roddbåtar på vattnet”) och tryck på bocken eller pennan.
    • Från mobil enhet görs registreringen i två steg: först genom opret (ofullständig översättning här) och sedan med avsluta.
  • Du behöver inte vara så noga med start- och sluttid; datumet ska vara rätt, och en ungefärlig tid.
  • Om du ror med någon som inte hör till klubben (eller ännu inte är inlagd i systemet), välj en ”gästroddare” istället.
  • Om man har en tom plats i båten, exempelvis om man ror en fyra på tre, så ska man välja ”Tom Plats” som roddare.
  • Man kan se klubbens gemensamma statistik genom att välja ”statistik” i menyraden. Sin egen statistik ser man under ”min profil”
  • Alla medlemmar har behörighet att registrera en roddtur, och se listorna som finns under menyvalet ”administration”. Man kan däremot inte ändra något annat än sin egen profil.
    • Om du har gjort en fel-registrering, kontakta din ledare (eller någon annan på listan). Denne har högre behörighet och kan ändra registrerade turer.
    • Om en roddtur helt ska tas bort måste man vända sig till ”superanvändaren”, mejla då till This is a mailto link.

Kortfattad lathund
Användarmanual
Lista över dem som kan hjälpa dig ändra en felregistrering

Detta system är utvecklat i Danmark och används av ett flertal danska klubbar. SRF är först i Sverige.

Uppdaterad: 2017-04-04 17:05
Skribent: Birgitta Berglund