Föreningen

Stockholms Roddförening i korthet

Föreningen bildades den 8 april 1880 av bland andra Viktor Balck (”den svenska idrottens fader”). Föreningens nuvarande båthus ligger sedan 1913 vid Lidovägen 22 på Djurgården.

Verksamhet

Vår förening brukar ha omkring 200 medlemmar. De flesta ägnar sig åt motionsrodd, men det är även många medlemmar som intensivt ägnar sig åt tävlingsrodd. Vårt roddvatten är Djurgårdsbrunnsviken där vi ror under hela den isfria perioden. Vi har även ett gym för styrke- och roddmaskinsträning.

Öppen förening

Stockholms Roddförening är öppen för alla.

Båtar

Föreningen har ca 40 båtar för 1, 2, 4 respektive 8 roddare. Det finns båtar för nybörjare, motionärer och tävlingsroddare. Dessutom har föreningen två motorbåtar för instruktion och övervakning av säkerheten för roddare under träning.

Vårt båthus

Det gamla båthuset är ritat av arkitekterna Sigurd Lewerentz och Torsten Stubelius. Som virke till båthuset användes bland annat de olympiska roddläktarna som stod på Strandvägen under sommar-OS 1912.

Fortfarande kan man i taket på båthallen se läktarnas sittplatsnummer. Huset har under årens lopp varsamt renoverats och moderniserats och ser till det yttre och inre i stort sett ut som då det var nytt. Flertalet av bänkarna och borden i övervåningen tillhör originalinredningen från 1913. Huset anses ha stort kulturhistoriskt värde och är klassat som ett hus där förändringar inte får göras utan länsstyrelsens godkännande.

Kring sekelskiftet hade det gamla båthuset blivit för litet för förvaring av båtar. År 2004 kunde föreningen inviga en ny båthall bredvid båthuset. I den nya båthallen finns plats för båtar och ett gym med roddmaskiner och utrustning för styrketräning.

Uppdaterad: 2017-10-02 22:33
Skribent: Elisabeth Schriefer