Föreningen

Stockholms Roddförening i korthet

Föreningen bildades den 8 april 1880 av bland andra Viktor Balck (”den svenska idrottens fader”).

Föreningens nuvarande båthus ligger sedan 1913 vid Lidovägen 22 på Djurgården.

Huset är ritat av arkitekterna Sigurd Lewerentz och Torsten Stubelius. Som virke till båthuset användes bland annat de olympiska roddläktarna som stod på Strandvägen under sommar-OS 1912.

Fortfarande kan man i taket på båthallen se läktarnas sittplatsnummer. Huset har under årens lopp varsamt renoverats och moderniserats och ser till det yttre och inre i stort sett ut som då det var nytt. Flertalet av bänkarna och borden i övervåningen tillhör originalinredningen från 1913. Huset anses ha stort kulturhistoriskt värde och är klassat som ett hus där förändringar inte får göras utan länsstyrelsens godkännande.

Kring sekelskiftet 2000 hade det gamla båthuset blivit för litet för förvaring av båtar. Efter ett omfattande planerings- och samrådsarbete kunde föreningen år 2004 inviga en ny båthall bredvid båthuset. I den nya båthallen finns plats för båtar och ett gym med roddmaskiner och utrustning för styrketräning. Under vintertid kan förvaringsutrymmet för båtar även användas för annan inomhusträning.

Öppen förening

Stockholms Roddförening är öppen för alla.

Verksamhet

Den huvudsakliga verksamheten är givetvis rodd. Antalet medlemmar brukar hålla

sig kring 200 per år. De flesta medlemmar ägnar sig åt motionsrodd. Men det är även många medlemmar som intensivt ägnar sig åt tävlingsrodd. Vi ror under hela den isfria perioden. Ibland innebär det rodd året runt. Av säkerhetsskäl tillåts inte rodd i ”singel” eller ”tvåa utan styrman” under vinterhalvåret utan en övervakande följebåt. När isen ligger har vi olika typer av landaktiviteter. Många använder föreningens lokaler för styrke- och/eller roddmaskinsträning eller som utgångspunkt för löpträning eller skidåkning under vintern.

Båtar

Föreningen har ca 40 båtar för 1, 2, 4 respektive 8 roddare. Det finns båtar för nybörjare, motionärer och tävlingsroddare. Dessutom har föreningen två motorbåtar för instruktion och övervakning av säkerheten för roddare under träning.

Rekrytering

Nybörjarkurser anordnas regelbundet. Information om kursstart läggs ut på hemsidan i särskild ordning. Sommartid ordnas roddskola för skolungdomar.

Uppdaterad: 2017-03-13 20:24
Skribent: Birgitta Berglund