Eskil i Norge

28 APR 2019 17:48
Eskil Borgh var i Norge och rodde Drammen River Cup Regatta.
  • Skapad: 28 APR 2019 17:48

I lördags avgjordes Drammen River Cup Regatta där deltagarna först ror en prolog, individuell start var 30de sekund, över 2000 meter medströms. De 8 bästa i varje klass går vidare till en sprintdel där man ror två och två 500 meter motströms. I 1xHS (”King of the river race”) deltog Eskil Borgh för SRF. Eskil blev 12a i prologen, 6 sekunder från 8de platsen, i de 38 man starka startfältet. Snabbast i prologen var Ondrej Synek från Tjeckien.

Sprintdelen blev väldigt spännande och otippad där Ondrej Synek (med bl.a. 5 VM-guld i 1x) i första kvartsfinalen blev utslagen av Norges Kristoffer Brun (med bl.a. VM-guld i 2xlättv.). I den andra kvartsfinalen fick tyske Oliver Zeidler (6a i VM-finalen 2018) se sig slagen av Norges Oscar Helvig. Den tredje kvartsfinalen var ett klubbmästerskap för Hortens Roklubb där regerande världsmästaren i 1x Kjetil Borch ställdes mot Olaf Tufte (med bl.a. 2 OS-guld i 1x) Olaf kunde på, sin 43-årsdag, visa att gammal är äldst. I sista helnorska kvartsfinalen vann Martin Helseth (regerande ”King of the river”) före Erik Solbakken.

Finalen vanns slutligen av Kristoffer Brun före Martin Helseth.

Man kan nog säga att Eskils prestation står sig bra i den konkurrensen.

// Lennart Borgh

Skribent: Birgitta Berglund