Inspelning av tysk TV-serie vid SRFs båthus

31 JUL 2014 14:46
I början av vecka 31 gjordes inspelning av vissa avsnitt av en ny film i den tyska TV-serien "Inga Lindström" vid Stockholms Roddförenings båthus. Flera roddare medverkade som statister och stuntmän.
  • Uppdaterad: 08 JUN 2016 02:19

Under juli och augusti spelade Bavaria Film in film nummer 56 av den i Tyskland mycket kända TV-serien "Inga Lindström". Några för innehållet väsentliga avsnitt filmades på Djurgårdsbrunnsviken och vid Stockholms Roddförenings båthus den 21 och 22 juli. Bavaria Film hade engagerat en grupp på 40 personer, som var med vid inspelningen. Huvudskådespelare var Götz Schubert och Bert Tischendorf, som i vissa filmscener skulle ro i motionssinglar. De hade under helgen före inspelningen tränat flitigt i singel och kunde  ro relativt skapligt med normala kolfiberåror. Regisören ville dock att de skulle ro med några gamla träåror som hade en fin och mycket sliten patina.  I vissa scener blev det för svårt för skådespelarna att ro med gamla urdåliga åror, så roddare från SRF och SPIF fick hoppa in som stuntmän/stand-in och statister. I en besvärlig scen skulle en snabbgående motorbåt ramma en av motionssinglarna och bryta av en åra och ha sönder en svirvel, så att båten välte och roddaren hamnade medvetslös i vattnet. Ingen av skådespelarna ville sitta i båten, då den skulle rammas. En roddare från SRF fick hastigt rycka in och sminkas upp, så att han på långt håll liknade den yngre skådespelaren. Den medvetslöse roddaren spelades av en riktig stuntman och filmades uppifrån luften med hjälp av en drönare, som försetts med en kamera. Inspelningen av denna scen tog mer än en halv dag. Andra scener inspelades vid Stockholms Roddförenings båthus, där en mängd båtar och roddare hade tagits fram och fick agera bakgrund till huvudskådespelarna.

Bert T och hans stuntman

Bilden visar Bert Tischendorf och hans stuntman. Foto: Marco Meenen

De roddare som var med vid inspelningen var Josefin, Nic och Bosse från SRF samt Oskar från SPIF.

Det blev två långa dagar med många omtagningar, innan regi-ledningen blev nöjd. Det var tur att vädret var soligt och varmt så att tyska TV-tittare i höst kan njuta av fina sommarbilder med strålande sol från en klarblå himmel. En utmärkt film för att profilera svensk sommar och skaffa nya turister till Sverige!