Gant Rowing Race på Djurgårdsbrunnsviken, 22 maj 2010

16 JUN 2010 09:44
Årets händelse på Djurgårdsbrunnsviken i Stockholm inträffade då Gant Rowing Race genomfördes för första gången. Det är en roddtävling mellan två svenska internatskolor, Lundsberg och Sigtunaskolan.
  • Uppdaterad: 20 JUN 2010 14:30

Marknadsföring av evenemanget

Gant marknadsförde tävlingen mycket aktivt genom tidningsartiklar, reklamtrailer på biografer, jättebild på 100 kvadratmeter på Stureplan i centrala Stockholm samt utställning av roddmiljöer i NK:s skyltfönster och ljusgård. Inför tävlingen hade Gant framtagit en helt nydesignad roddkollektion som uppvisades i samband med tävlingen.

Inramning av tävlingen

En hel tältstad hade byggts upp på gräsplanen framför Sjöhistoriska museet. Det största tältet hade plats för 400 VIP-gäster och var inrett med snygga möbler och roddtillbehör. Det verkade som om alla elever som någon gång gått i Lundsbergs skola eller Sigtunaskolan Humanistiska Läroverk hade hörsammat inbjudan från Gant och kom för att se sin skola vinna. Som kommentator hade Jens Lind från TV4 anlitats. Han fick stöd av expertkommentatorn Lassi Karonen som inte är helt okänd i roddsammanhang. Stockholms Roddförening som fått uppdraget att genomföra den tävlingstekniska delen av evenemanget ställde upp med tio funktionärer som fungerade för banläggare, domare, speaker i följebåt, båtförare, måldomare, tidtagare, båtplats- och bryggvakter samt tävlingsledare.
Utöver roddföreningens båt hade huvudarrangören hyrt in fyra RIB-båtar som svarade för ordningen på sjön. Dessutom fanns fyra kameramän som oavbrutet filmade arrangemanget och en bildproducent som valde ut den film som skulle visas på en storbildsskärm för uppskattningsvis 5000 åskådare som trängdes vid VIP-området, båtplatsen och målet.

Tävlingen

Själva tävlingen genomfördes Djurgårdsbrunnsviken med första start klockan 13.00 och sista start 14.40. Under denna tid var sjön avstängd för motorbåtstrafik enligt beslut från Länsstyrelsen. Två RIB-båtar såg till att inga motorbåtar kunde ta sig förbi avstängningen. Eftersom vädret var högsommarvarmt med strålande sol från en klarblå himmel och så gott som vindstilla var Länsstyrelsens beslut till stor hjälp för att kunna genomföra loppen utan störning från några svallvågor.

Klasser och tränare

Tävlingen bestod av sex lopp som genomfördes med tjugo minuters mellanrum. Efter varje lopp blev det prisutdelning och intervjuer med segrarna till glädje för den vinnande skolans supportrar. De tävlande deltog i klasserna singel, dubbel och fyra med styrman för såväl flickor som pojkar.
Eleverna i Lundbergs skola var specialtränade av Kenth Nordh från Svenska Roddförbundet och Waxholms Roddförening och eleverna i Sigtunaskolan var tränade av Tobias Wallerius från Stockholms Roddförening. Det är möjligt att Walles tävlingserfarenhet som resulterat i tio svenska mästerskap var avgörande för utgången av tävlingen.

Resultat

Det visade sig att Sigtunaskolan hade de bästa roddarna i de mindre båtarna singel och dubbel medan Lundsberg dominerade i fyra med styrman för både flickor och pojkar. I flera av loppen var det en intensiv kamp ända fram till mållinjen. Publiken kunde via storbildsskärmen följa samtliga lopp från start till mål och när speakern i följebåten informerade att Sigtunaskolan i det första loppet  redan efter 100 meter ledde med en och en halv längd utbröt det stora vrålet omkring VIP-området vid målet. Jublet tog inte slut förrän Pauline Stiernswärd skar mållinjen som segrare i singel för flickor.
Efter det sista loppet konstaterades det att Sigtunaskolan vunnit totalt med fyra segrar mot Lundsbergs två segrar. Vid den efterföljande banketten fick SSHL motta priset till bästa skola.

Gant Rowing Race är en vitamininjektion för svensk rodd. Det finns en roddtradition i Lundbergs skola och Sigtunaskolan som är väl värd att sponsras på detta sätt. Såväl de aktiva roddarna som deras supportrar upplevde en fantastisk känsla för sin skola och alla som jag träffade efter tävlingen var lyriska och hoppades att arrangemanget ska fortsätta.

// Bosse Berglund

Mer om tävlingen finns på www.gant.com/gantrowing

Skribent: Birgitta Berglund