SRF-veteraner deltog i Head of the Hooch 2012

07 NOV 2012 12:33
Den näst största roddtävlingen i USA heter Head of the Hooch. Det är en långdistanstävling på fem km och går på Tennessee River i Chattanooga.
I år samlade tävlingen ca 5000 roddare och 2000 kapproddbåtar. Givetvis var veteranerna i Stockholms Roddförening med och ställde upp i fyrsculler och dubbel i mastersklasserna.
  • Skapad: 07 NOV 2012 12:33

Head of the Hooch 2012 komp 1

Det är normalt en stark ström på Tennessee River, eftersom tävlingsbanan startar alldeles nedanför en stor kraftverksdamm. Men under tävlingsdagarna den 3 och 4 november var vattentillförseln från dammen strypt och turbinerna i kraftverket avstängda, vilket medförde att tävlingen kunde genomföras under mycket bra förhållanden i ett nästan lugnt och stillastående vatten och soligt väder. Totalt avgjordes nästan 100 lopp under tävlingen. Båtarna i respektive lopp startade med tio sekunders mellanrum. Tävlingarna pågick från åtta på morgonen till halv sju på kvällen. Mellan loppen var det korta pauser på två till fem minuter för att samla upp båtarna vid starten utan att tidsschemat sprack.

HoH Dubbel Eddy o Bosse komp

Från Stockolms Roddförening deltog Eddy Sandberg, Richard Sjöberg, Jim Ramsey och Bo Berglund. De deltog i mastersklasserna fyrsculler och dubbel. I fyrscullern noterades en sjätteplats av tolv startande och i dubbeln blev det en tredjeplats av tjugo startande båtar. Klicka här för att se hela resultatlistan. SRF deltog i lopp 2 och lopp 43.

HoH Dubbel Jim o Richard komp

Fler bilder finns att beskåda (och köpa) på länken

HoH Fyrsculler komp