Historien hur föreningens båthus blev till

22 AUG 2012 14:16
På roddföreningens årsmöte i november 1999 fick styrelsen i uppdrag att till nästa årsmöte utarbeta ett förslag om att bygga ett ”skjul” i nära anslutning till det befintliga båthuset på Djurgården.

Vid styrelsemötet den 13 december 1999 tillsattes en kommitté, bestående av Anders Franzén och Lennart Borgh, som fick uppdraget att göra en kravspecifikation för att sedan adjungera olika experter för det vidare arbetet
  • Skapad: 22 AUG 2012 14:16

10 Maj 2004 efter många långa möten och hårt jobb var skalet till båthuset uppe och kunde invigas av Ordförande Anders Franzén.

När omklädningsrummet med dusch invigdes den 8 april 2012 var båthuset äntligen helt klart.

Roddföreningen har nu ett båthus plats för fler båtar än tidigare, ett gym, en hylla för roddmaskiner och ett nytt omklädningsrum som medlemmarna kan använda sig vid fester eller om män och kvinnor inte vill byta om på samma ställe.

Det finns många som ska tackas nedan finns ett antal av dess.

Projektledaren Lennart Borgh har dokumenterat hela projektet så du kan se bilder och läsa mer om projektet.

1 Arkitekten Gunnar Mattson, som fick det svåra arbetet att rita en byggnad som skulle samspela med det gamla båthuset. Han var ju väl kvalificerad bland annat som arkitekt för Etnografiska muséet. Vi tycker att han har lyckats väldigt väl att få båthallen att passa in i såväl natur som till det gamla båthuset. Vi har fått många reaktioner från förbipasserade som sagt att det blivit väldigt lyckat och att man har en känsla av att båthallen alltid har stått här.

2 Djurgårdens hembygdsförening som har ingått i projektgruppen och genom Margareta Cramér givit oss värdefull hjälp i planeringsarbetet.

3 Landskapsarkitekt Stina Larsson som har ingått i projektgruppen och sett till hur huset ska placeras i naturen.

4 Torkel Tigerskjöld som varit Djurgårdsförvaltningens konsult i projektgruppen

5 Lars Engström från företaget Skyhill, som svarat för den fasta grund på vilket huset vilar.

6 Thomas Gustavsson från Lövångerstugor som har byggt huset under några intensiva veckor med början i november förra året.

7 Jag vill också  framföra ett tack till Lennart Borgh och Eli Zlotnik som är de från föreningen som har drivit projektet.

8 Sist men inte minst vill vi tacka alla medlemmar som har jobbat och slitit med att lägga papp, skyffla jord, bygga båtställningar mm.

2012-08-22 Styrelsen Stockholms Roddförening

Skribent: Tobias Wallerius