Hjelmsjöregattan 2011

04 JUN 2011 01:36
SRF hade många deltagare i helgens tävling, som arrangerades av Skånes Roddförbund i Hjelmsjön, Örkelljunga. Det blev många medaljer i det märkliga vädret som skiftade mellan sol och regn. Det blåste, som vanligt, under större delen av lördagen men framåt kvällen och under söndagen var det något lugnare.
  • Skapad: 04 JUN 2011 01:36

Det var en tävling fylld av långa fördröjningar och märkligt varierande väder. Lördagen började med två timmars fördröjning(!) på grund av att en säkerhetswire i banan hade gått av. När tävlingen väl kommit igång kämpade våra roddare mot en jobbig motvind som under eftermiddagen, stundtals, gjordes sällskap av kortare regnskurar. Vinden orsakade ytterligare förseningar i programmet. Under söndagen hade anläggningen ingen ström på grund av ett kommunalt elfel, vilket innebar att vatten till toalett & dusch inte fungerade då pumpen är eldriven. Arrangörerna fick arbeta hårt för en i övrigt lyckad tävling.

Stockholms Roddförening drog in hela 7 guldmedaljer, Josefin Berglund i spetsen med 4 stycken. Hon deltog i både singel, dubbel och fyrsculler (i två olika kombinationer) och hamnade överst på prispallen i samtliga lopp.

Pierre Billing vann under lördagen i sin åldersklass (Herrar Junior C) och lyckades på söndagen att ro in en tredjeplacering i den äldre klassen (HJB), på andraplats i samma lopp kom Karl Norberg. Karl kom under lördagen på en förstaplats i B-final. Under lördagen tävlade Victor Schröder och Oscar Falkman i dubbel (HJB) där de kom på en tredjeplats, i samma lopp kom Pierre och Kungälvs Simon Henkow på andraplats. De fyra killarna från SRF rodde även tillsammans i SRFs nyköpta scullerfyra som härmed deltog i sin första tävling. De tävlade i HJB-loppet (1000m) där de rodde in på en andraplats, vann gjorde våra danska vänner från Furesö med strax under 7 sekunders marginal.

På seniorsidan rodde Birgitta Berglund och Ann-Kristin ”Anki” Bruhn (Kungälv RK) dubbel under lördagen och söndagen där de vann båda dagarna. De deltog även i herrarnas Master-klass för dubbel (1000 meter), där de kom på en femteplats. I samma lopp deltog även Robert Vigert och Jan Berglund i tvåa us där de placerade sig på en andraplats. Robban och Janne rodde även i lördagens dubbel-lopp samt söndagens tvåa-lopp där de kom på andra- respektive fjärdeplats.

Matthias Hürlimann, Britta Holmberg och Nik Pivac rodde i båda dagarnas singel-lopp, tyvärr blev det inga medaljer i denna tävling.

Detta var den sista tävlingen som Matthias rodde för Stockholms Roddförening, vi tackar honom för de senaste åren och önskar honom lycka till i framtiden!

Resultat SRF:

2 4.20.7

Ann-Kristin Bruhn (KRK)

5 4.32.7

Fullständig resultatlista finner du här.

Skribent: Joakim Nilzon-Piela