JEM 2011 - Kruszwica

24 JUN 2011 18:03
Junior-EM gick 25-26 juni i Kruszwica, Polen. Josefin Berglund rodde dubbel tillsammans med Filippa Kärrfelt från Stockholmspolisen.
  • Skapad: 24 JUN 2011 18:03

JEM Kruszwica

Kruszwica - Polen

Junior-EM gick i Kruszwica, Polen, 25-26 juni. Josefin Berglund rodde dubbel tillsammans med Filippa Kärrfelt från Stockholmspolisen. 12 lag var anmälda i klassen: Vitryssland, Kroatien, Tjeckien, Ungern, Israel, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Slovenien, Ukraina och Sverige.

Mer info på: http://www.erjch2011.pl/

söndag 26 juni

jem_final

Josefin och Filippa i finalen

Tjejerna låg länge femma i finalen, men orkade inte riktigt hålla placeringen hela vägen. De slutade på en sjätteplats på detta europamästerskap.

Nu väntar Nordiska Mästerskapen den kommande helgen, och därefter Världsmästerskapen i London första helgen i augusti.

jem_pallen

Det segrande laget från Litauen, med tvåan Rumänien till vänster och trean Vitryssland till höger

lördag 25 juni

JEM uppsamling

Josefin & Filippa i uppsamlingsloppet

I det inledande försöksloppet kom Josefin och Filippa på en fjärde plats. Deras tid hade räckt till en andraplats i det andra försöksheatet. Den som vann försöket gick direkt till A-finalen. Övriga gick vidare till uppsamlingslopp senare på eftermiddagen.

I uppsamlingen fick Jos&Fil ro mot Litauen (2a i deras försök), Ukraina (3a i det andra försöket), Slovenien och Israel. De kom in på en säker andraplats, efter Litauen, men före Ukraina. De andra två var långt efter. Detta betyder att det blir A-final imorgon söndag.

I A-finalen möter Jos&Fil Vitryssland (segrare i deras försöksheat), Rumänien (segrare i det andra försöksheatet), Litauen, Lettland och Ungern. Loppet går kl 12.16.

fredag 24 juni

Jos&Fil

Filippa & Josefin inför junior-EM

Josefin & Filippa ror i det första försöksheat. Det går på lördagen kl 9.48 (heat 2 kl 9.54). Där möter de Vitryssland, Ungern, Litauen, Israel och Kroatien. Segrarna i båda heaten går direkt till finalen. De övriga gör upp om de återstående 4 A-finalplatserna i uppsamlingsheaten på lördag eftermiddag (15.30 och 15.36).

Skribent: Birgitta Nyström Berglund