Junior-VM 2011

02 AUG 2011 22:50
Josefin rodde dubbel tillsammans med Filippa från SPIF på junior-VM i Eton, Storbritannien 4-7 augusti.
  • Skapad: 02 AUG 2011 22:50

jvm2011

110807 - söndag

Josefin & Filippa rodde bra i sin B-final och slutade på en fjärdeplats, 5 sekunder från segrande lag. Tiondeplats totalt på junior-VM alltså. En klar förbättring från förra året då de slutade på en femtondeplats. Nederländerna vann B-final före Norge, USA och Sverige. Femma kom Brasilien och sexa Rumänien. Efter en väl genomförd tävling kunde man sedan åka hem nöjd!

jvm11_final

B-finalen: USA på banan närmst kameran på tredje plats. Jos&Fil längst bort på en fjärde plats. De andra gula (Brasilien) blev femma och sexa Rumänien

110806 - lördag

I semifinalen lyckades Josefin & Filippa inte så bra i medvinden. Det blir B-final imorgon söndag kl 9.06 (10.06 svensk tid). Om de kan upprepa sin fina rodd från uppsamlingen så kan de där vara med och slåss om placeringar. Motståndare i B-finalen blir USA, Norge, Brasilien, Nederländerna och Rumänien.

JVM 2011 semi

Josefin och Filippa i semifinalen (Kenth i domarbåten)

Semifinalen kan man också se på youtube:

110805 - fredag

Fredagens uppsamling gick bra! De rodde starkt hela vägen och kom i mål på en andra plats, vilket betyder semifinal A/B imorgon lördag. Även tiden var mycket bra - 7.16. Vädret var strålande; sol och lätt medvind på banan.

Nu blir det alltså semifinal. Denna går kl 14.48 (svensk tid). Motståndet är mycket tufft: Tyskland, Spanien, Litauen, Nederländerna och Norge. De första tre går till A-final och övriga till B-final.

JVM 2011 uppsamling

Josefin och Filippa i uppsamlingen (Lettland och Grekland syns bakom)

110804 - torsdag (efter)

Efter att ha trillat av slejden i starten gick försöksloppet trögt för Josefin & Filippa. Litauen och USA blev direktkvalificerade till semifinalen. Sverige och Vitryssland ror uppsamling imorgon. Det regnade hela dagen och det var en tung motvind över banan.

JVM 2011 försök

Josefin och Filippa i försöket

På fredagen blir det uppsamlingslopp kl 11.36 (svensk tid) för Jos&Fil. Där möter de Kanada, Lettland, Grekland och Belgien. De två första går till semifinal A/B (där man alltså slåss om plats i A- och B-finalerna). Övriga går till semifinal C/D (där man slåss om plats i C- och D-finalerna). Väderprognosen säger måttlig sidvind, inget regn och 20 grader.

jvm11_josfil

110804 - torsdag (inför)

Josefin och Filippa ror i det fjärde försöksheatet kl 11.42. De har fått svårt motstånd i ettan och trean från EM (Litauen och Vitryssland) och USA. De två första går direkt till semi-final (lördag). Övriga till uppsamling (fredag). Dagens väder: regn ibland, motvind på banan, runt 16 grader.

jvm11_jos

Bakgrund

Junior-VM går i år på den blivande OS-banan i Eton utanför London. Tävlingen pågår 4-7 augusti. Sveriges deltagare är Josefin Berglund från SRF i dubbel tillsammans med Filippa Kärrfelt.

Damdubbeln har 19 deltagande lag: utöver Sverige även Belgien, Vitryssland, Brasilien, Kanada, Spanien, Frankrike, Tyskland, Grekland, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Pakistan, Polen, Rumänien, Sydafrika, USA och Zimbabwe.

Det blir fyra försöksheat på torsdag mellan 11.30 och 11.48. Lottning (för heat-indelning) görs på onsdag kl 10.00. Uppsamlingsheat på fredag, semi-finaler på lördag och finaler på söndag.

Mer information kan man hitta på följande sidor:

Skribent: Birgitta Nyström Berglund