Positivt på SR:s roddkonvent i Uddevalla

16 FEB 2011 13:13
Kort information till alla klubbmedlemmar som inte hade möjlighet att delta på Svenska Roddförbundets roddkonvent i Uddevalla förra helgen. Enligt min uppfattning var det här det mest positiva arrangemangen jag varit med om i min roddkarriär.
  • Skapad: 16 FEB 2011 13:13

Jag kan erkänna att jag känt en viss frustration och att jag börjat tro att vår sport successivt ska dö ut i Sverige. Men efter den här helgens konvent så är jag full av förhoppning. Anledningen är alla goda exempel på lyckade satsningar som redovisades samt insikten i all den kompetens som finns samlad inom vår krets. Samt inte minst alla den energi och lust som finns hos andra likasinnade som satsar sin fritid på olika projekt, föreningar och människor. Jag hoppas att fler tar tillfället i akt att delta nästa år. Det var min samlade allmänna uppfattning om konventet.

Rent konkret så redovisades ett projekt i Örkelljunga med arbetsnamnet Lakeland. Där jobbar man för att bygga en modern tränings- och konferensanläggning med målet att attrahera elit roddare och kanotister.

• Falkenbergs sportchef Ulf Andersson berättade hur man jobbar i FRK med allt från drift av båthus, buss, sponsring till hur man utbildar tränare och medlemmar samt bedriver träning. Man blir mållös och otroligt imponerad av hur professionellt de driver sin förening. Önskar att alla föreningsmänniskor fick ta del av deras resa och hur de jobbar idag.
  • Tobias Elgh, Johan Flodin och Per ”Pliggen” Andersson lärde tränare och aktiva en hel del om fysisk träning, träningsplanering, teknik mm. Var inte själv med på deras pass men hörde av andra att de var uppskattade.
  • Lassi Karonen berättade för de aktiva hur hans vardag ser ut och hur det är att vara en elitsatsande idrottsman.
  • Frida Svensson genomförde ett träningspass med de aktiva. Hon och Johan genomförde också ett fördrag där de berättade hur deras 14 åriga resa gestaltat sig med fokus på att aldrig ge upp en dröm. Ett riktigt uppskattat inslag och man kan inte mer än beundras över deras envishet och vilja att söka nya vägar för att nå målet. Lita på att de forsätter drygt 14 månader till för än så länge har de kvar ett mål de vill uppnå.
  • Göran Haggren och Leif Pettersson berättade om den tragiska händelsen den 13 mars 1983 då Göran var med i den åtta som sjönk på Göta Älv. Leif bror var den person som förolyckades men hade det inte varit för Göran så hade åtminstone en person till dött. Han räddade livet på coxen. Det var en emotionell berättelse som fick många ögon att tåras och vi lovade varandra att rodd Sverige aldrig mer ska se den typen av första sidor på dagspressen igen. Tyvärr så är vi nog många även i vår klubb som balanserar på slak lina i det här sammanhanget och vi utgör tyvärr ett riskmoment att det kommer återupprepa sig.
  • Slutligen vill jag förstås slå ett slag för den nya förening som vi beslöt starta. Eller rättare sagt kalla till ett möte för att starta den 7 maj i Borås, ÖSS. Det handlar om en förening för utvecklandet av masters rodd i Sverige. Föreningens syfte ska vara att utveckla och främja masters rodd i Sverige samt att stödja svensk rodd. Det ska ske dels genom att förmå så många roddare som möjligt att parallellt med sitt klubbmedlemskap ansluta sig till SMRF (arbetsförkortningen). Dels ska det ske genom olika aktiviteter som SMRF bjuder in till bl.a. som nu ett träningsläger i Borås ÖSS för träning i större lagbåtar den 7-8 maj. Då ska även föreningen förhoppningsvis formellt bildas. SMRF ska också påverka nationella regattaarrangörer som för i år Ryrsjön och Farsta så att den bjuder in till 2 st. 1000m lopp per dag. Ett för mindre och ett för större båtar. SMRF ska försöka hjälpa till att sätta samma lag och låna ihop båtar i loppen för större båtar. En annan aktivitet är rodd med kombinationslag på internationella regattor för i år Sorö och FISA Master i Polen. På dessa tävlingar ska vi ro i gemensamma dräkter (ett krav internationellt och något vi också vill). Dräkten ska likna vårt landslags dito. Vi ska också ordna samtransporter av båtar till i första hand Polen.

Observera att vi alltid i första hand ska ha licens och medlemskap i våra lokala föreningar. SMRF ska inte konkurrera om medlemmar och intäkter etc. bara vara ett komplement en intresseförening och ett stöd för svensk rodd.
    Föreningen ska driva andra projekt också förstås som gynnar de enskilda medlemmarna men också roddförbund, distrikt och klubbar. Medlemsavgiften ska i så stor utsträckning som möjligt gå till stipendier etc. till förtjänta roddare, ledare, domare och funktionärer. Tanken är också att när man blir medlem så anmäler man inom vilka områden man har special kompetens eller speciella möjligheter. Sådant men är beredd att hjälpa svensk rodd med. Tanken med det är att vi som kollektiv ska vara en naturlig källa och resurs när förbund, distrikt och föreningar behöver hjälp på något sätt. Självklart ska vi ha kul på andra sätt också t.ex. så pratar vi redan idag om en gemensam resa till OS 2012 för att där utgöra en stor hejarklack till våra egna OS hopp.

Självklart hoppas jag så många av SRF:s medlemmar som möjligt vill vara med även om alla kanske inte nått ”mogen” masters ålder Ö27 (Över 27). Det är inget hinder om man vill vara med och hjälpa till.

Robban ergo Uddevalla 2011

Jag passade även på att delta på den inomhus roddtävling som genomfördes som ett avbrott på konventet. Där fick jag chansen att ro 3 lopp, H30-39 2000 m, H50-55 1000 m och slide med handicap system tillsammans med Bernt Spielberg. Alla resultat hittar ni på förbundets hemsida tillsammans med våra duktiga juniorers förstås. Sammantaget tror jag i alla fall att SRF tog hem ett antal segrar och vi hoppas att ändå fler vill delta i Täby den 12 mars när vi står som arrangörer för den sista deltävlingen i årets inomhus serie rodd.

Roddhälsningar från

Robert Vigert