SM och JSM 24-26 augusti på Magelungen

27 AUG 2012 18:13
SM och JSM i rodd arrangerades fredag, lördag och söndag 24-26 augusti på sjön Magelungen i Farsta. De två första dagarna var vädret kanonfint med sol och näst intill vindstilla. På eftermiddagen under söndagen kom en häftigt regnskur med kraftiga blixtar som medförde att huvuddomaren avbröt finalpasset under en timme. När skuren gått över kunde tävlingarna återupptas. 19 föreningar deltog i tredagarsregattan. Flest anmälda lag hade Falkenbergs RK, Mölndals RK och Stockholms RF. Herrarna tävlade i tio SM-klasser och damerna i sju SM-klasser. Junior-A-roddarna kämpade i två herrklasser och två damklasser. Junior-B-roddarna tävlade i fyra herrklasser och tre damklasser. Junior-C-roddarna kämpade i tre herrklasser och två damklasser. Dessutom tävlades det i ungdomsklassen (= junior D) och Masters.
  • Skapad: 27 AUG 2012 18:13

Roddare med flest SM-segrar

De yngstas idol, Lassi Karonen från Brudpiga Roddklubb, vann allt som han ställde upp i, det vill säga singel, dubbel och fyrsculler. Singelsegern var Lassis nionde raka SM-titel i denna klass.

rodd-sm2012 Lassi

Bilden ovan visar Lassi Karonen med SRFs yngsta juniorer: Från vänster: Victor Frost-Kotti och Erik Jideus (bronsmedaljörer i dubbel junior C), Lassi Karonen (olympier och svensk mästare), Hugo Pousette (silvermedaljör i singel junior D) och Charlie Pousette (Srf).

Kristina Knejp Christensson från Stockholms-Polisen vann också tre SM-guld. "Kicki" vann klasserna singel lättvikt, fyra utan styrman och åtta för damer.

Även Leif Johansson från Falkenbergs Roddklubb vann tre SM-guld i klasserna tvåa utan lättvikt, fyra utan lättvikt och åtta för herrar. Åtta-segern innebär att Leif har tagit totalt 42 SM-guld i rodd. Det är bara Anders Wilgotsson i Öresjö SS som har fler SM-guld.

Frida Svensson som numera tävlar för Strömstad Roddklubb vann SM-guld i singel och dubbel. Singelsegern var Fridas elfte raka SM-titel.

Carl Olsson och Anders Backéus från Uppsala Akademiska Roddarsällskap vann också två SM-guld genom segrar i tvåa utan och fyra utan styrman för herrar.

Stockholms Roddförenings SM-guld

Josefin och Birgitta Berglund vann SM-guld i damernas tvåa utan styrman.

SM 2012 Josefin o Birgitta

Izabella Moore, Eskil Borgh, Axel Eriksson och Pierre Billing vann fyrsculler i junior-B-klassen.

SM o JSM 2012 juniorfyrsculler

För övriga resultat se på www.svearodd.se eller klicka på nedanstående länk http://www.svearodd.se/sm_jsm_2012/sm2012_resultat.pdf.

Uppskattat arrangemang

En SM- och JSM-tävling, som pågår under tre dagar, kräver ett stort antal funktionärer för att regattan ska fungera. Arrangören Stockholms och Svealands Roddistrikt har framfört ett stort tack till alla som ställt upp och bidragit till att årets SM/JSM blev mycket uppskattat av såväl aktiva, ledare som åskådare.

Mera bilder

Fler bilder från SM/JSM hittar du om du klickar på denna länk http://www.flickr.com/photos/koxa74/sets/72157631722145569/.

Fotograf är Hans.G.Bäckman.