Rapport från lagbåts-SM och Farstarodden 6-7 september

08 SEP 2014 16:30
Stockholms och Svealands Roddistrikt arrangerade lagbåts-SM och Farstarodden i veckoslutet 6-7 september på sjön Magelungen i Farsta. Båda dagarna var vädret kanonfint med sol och litet vind.
  • Uppdaterad: 16 JUN 2015 22:36

Elva lagerkransar utdelades till senior- och junior-A-roddare. Totalt deltog 15 föreningar i tvådagarsregattan. Flesta anmälda lag hade Stockholms Roddförening, Hammarby Rodd, Falkenberg RK och Mölndals RK. Seniorerna tävlade i fem herrklasser och fyra damklasser. Juniorerna kämpade i två A-klasser, två B-klasser och fyra C-klasser. Dessutom tävlades det i extralopp, bland annat i ungdomsklassen (= junior D) och Masters.

Klubbar med flest SM-segrar

Öresjö SS dominerade damklasserna med segrar i dubbel, fyra utan och åtta. Falkenberg RK var lika överlägsna i herrklasserna med segrar i dubbel lättvikt, fyra utan och åtta. Dessutom vann FRK scullerfyran för damer. Övriga segrar i senioklasserna gick till Höganäs RF i herdubbel och Brudpiga RK i herrscullerfyra.

Resultat

Resultat från lagbåts-SM finns på www.svearodd.se där även söndagens resultat finns eller klicka här

Uppskattat arrangemang

Lagbåts-SM genomförs idag under en dag, det vill säga lördagen med söndagen som reserv, om vädret skulle var urdåligt. I år hade arrangörerna tur med vädret och roddarna kunde under lördagskvällen gå på SM-bankett i Hammarbys båthus.

En SM-tävling kräver ett stort antal funktionärer för att regattan ska fungera. Arrangören Stockholms och Svealands Roddistrikt har framfört ett stort tack till alla som ställt upp och bidragit till att årets lagbåts-SM blev mycket uppskattat av såväl aktiva, ledare som åskådare.

Bilder

Otroligt många bilder från lagbåts-SM hittar du på Svenska Roddförbundets facebook. Fotograf är Hans.G.Bäckman.