Minnesskyltar för roddbanan vid OS 1912

15 JUN 2012 21:55
Stockholms Idrottsförvaltning har tagit fram ett 20-tal historiska idrottsskyltar som ska påminna om idrottsplatser vid de Olympiska Spelen 1912 i Stockholm. Två av dessa skyltar markerar start och mål för roddbanan som låg på Djurgårdsbrunnsviken och Nybroviken.
  • Skapad: 15 JUN 2012 21:55

Starten på roddbanan låg i Djurgårdsbrunnskanalen västra mynning, ca 50 meter väster om villa Lido. Riktningen på banan var in mot centrum av Stockholm. Målet låg utefter Strandvägen i höjd med Torstenssonsgatan. Sträckan var 2000 meter lång. Det innebar att kapproddbåtarna måste passera Djurgårdsbron, där det bara fanns plats för två båtar samtidigt. Därför roddes tävlingen i form av match-racing enligt klassiskt engelskt mönster.

Skylten vid starten avtäcktes i samband med Stockholms Roddförenings säsonginvigning den 8 april 2012 och sitter numera vid strandpromenaden på Folke Bernadottes väg nära villa Lido.

Skylten vid målet avtäcktes i samband med Sprinter-JSM och Jubileumsregattan den 9 juni 2012 av FISAs president Denis Oswald (se bilden). Närvarande vid avtäckningen var också Svenska Roddförbundets ordförande Oscar Gyllensten.

OS_1912_skylt mål