Ryrsjöregattan 2011

18 MAJ 2011 22:58
Ännu en tävling genomförd! Denna gång i Lilla Edet, på Ryrsjön. Tävlingens första dag var mulen och en kort regnskur droppade förbi, men vindförhållandena var nästan perfekta. Söndagen bjöd på ett kanonväder med sol och värme. SRF deltog i många klasser och kombinationsbåtar, och medaljer blev det…
  • Skapad: 18 MAJ 2011 22:58

Josefin Berglund rodde under lördagen med sin dubbelpartner Filippa Kärrfelt (SPIF) och under söndagen roddes en scullerfyra, kombination Josefin, Filippa, Frida Karlsson(Vänersborg RK) och Lisa Sellert (Mölndals Roddklubb). Båtarna segrade med ca 20 sekunders marginal i båda loppen. De båda båtarna är härmed uttagna att ro i Nordiska Mästerskapen som kommer att gå i Sorö, Danmark.

I övrigt imponerade även SRFs seniorherrar som deltog i många lopp, under lördagen kom de på en tredjeplats i klassen Fyrsculler Herrar Senior (2000 meter), men även på en tredjeplats i Masterloppet (1000 meter) för scullerfyra/fyra utan. Under söndagen vann de Masterklassen!

I båten satt: Jan Berglund, Robert Vigert, Tord Blomqvist och Mikael Borgh.

De deltog även i Dubbelsculler i Masterklassen, 1000meter, där Tord och Micke vann i den första delfinalen medan Robban och Janne kom på en andraplats i den andra delfinalen.

Under söndagen utgjorde de fyra SRF-herrarna en del av en kombinerad Masteråtta som tävlade på 1000 meter, de slutade på en tredjeplats.

På juniorsidan rodde Karl Norberg och Eskil Borgh dubbel under lördagen och kom på en femteplats, Karl rodde även i singel där han slutade på en sjätteplats i A-Finalen. Oscar Falkman rodde i B-finalen och kom på en tredjeplats. I söndagens singel vann Karl B-Finalen och Oscar kom på en fjärdeplats i samma final.

Under söndagen satt Eskil Borgh i juniorernas scullerfyra tillsammans med Karl och Oscar, Pierre Billing som skulle fylla den sista platsen i fyran stannade tyvärr hemma på grund av förkylning. Gustav Johansson från Hammarby rodde i den tomma platsen och möjliggjorde därmed att killarna fick ro sitt lopp i klassen Herrar Junior B. De kom på en fjärdeplats.

Tack Gustav & Hammarby!

Bo Andersson (Uddevalla)

Per Anders (Uddevalla)

Urban Kärrfelt (SPIF)