SM 2010

06 SEP 2010 20:00
SRF hade ett ganska lyckat SM, 3-5 september i Lilla Edet. Ett senior-SM, ett junior-SM och två segrar i ungdomsklasserna.
  • Skapad: 06 SEP 2010 20:00

Nedan följer en kort redogörelse för SRFs alla deltagare på SM:

Fredag

DJA singel: Josefin Berglund fick en dålig start men tog ledningen vid ca 500m. Därefter drog hon enkelt ifrån det övriga fältet.
HJ13 singel: Pierre Billing kom fyra i loppet. Han var bara 6 tiondelar från tredjeplatsen. (tyvärr har vi ingen bild av Pierre).

HJ14 singel: SRFs tre fjortonåringar fick börja dagen med försökslopp. Karl Norberg tog sig till A-finalen, som han sen vann.

Oscar Falkman vann B-finalen,

medan Victor Schröder kom trea där.

Damer tvåa: Jacinta Milne och Birgitta Berglund kunde inte försvara fjolårets seger, utan kom trea efter Falkenberg och Öresjö.

Herrar lättvikt singel: Efter ett bra lopp i uppsamlingen tog sig Matthias Hürlimann till A-final. Här gjorde han på nytt ett bra lopp och kom in som fyra.

Damer singel: Britta Holmberg gjorde tävlingsdebut i singel. Hon rodde bra och slutade på fjärdeplats, vilket gav inspiration inför nästa säsong!

Lördag

Damer fyra us: SRFs damer - Josefin Berglund, Britta Holmberg, Jacinta Milne, Birgitta Berglund - kom tvåa efter SPIFs fyra landslagsroddare. Ett bra lopp, och inte mycket att göra åt segrarna.

HJC dubbel: Victor Schröder och Oscar Falkman kom in på en fin tredjeplats i sitt dubbellopp.

Söndag

Herrar åtta: Söndagens första lopp var verkligen spännande. SRF och Falkenberg kämpade sida vid sida hela vägen. I mål var SRF 1 tiondel före, 8 cm... Svenska mästare blev Matthias Hürlimann, Robert Vigert, Jan Berglund, Joakim Nelsson, Paul Rosenquist, Henrik Nilsson, Tobias Wallerius, Tobias Elgh och styrman Lena Norrman.

Damer dubbel: Birgitta och Josefin Berglund rodde bra, och slutade på fjärdeplats. Segern togs av Öresjö.

Herrar fyrsculler: SRF har vunnit denna båtklass varje år sedan 2002, men det blev ingen nionde gång. Missnöjda kom grabbarna - Tobias Wallerius, Joakim Nelson, Henrik Nilsson, Paul Rosenquist - in på tredjeplats. Vann gjorde Brudpiga.

HJC fyrsculler med styrman: Med lånad båt (tack Falkenberg!) lyckades SRFs killar - Victor Schröder, Pierre Billing, Karl Norberg, Oscar Falkman och styrman Oscar Björck - vinna fyrscullern klart.
Skribent: Birgitta Nyström Berglund