Årets långtur- Adelsö runt

11 MAR 2014 19:02
Första veckoslutet i augusti, 1-3 augusti, kommer årets långtur att genomföras. Långturen är öppen för alla medlemmar i Stockholms Roddförening och kommer att genomföras under tre dagar (fredag, lördag och söndag).
  • Uppdaterad: 16 JUN 2015 22:36

Långfärdsrodd i Mälaren i början av augusti 2014

Initiativtagare är Franz-Josef Arnuga (FJ) och Bosse Berglund
Startpunkt: SRFs båthus
Slutpunkt: SRFs båthus
Långturens sträckning: Adelsö runt  (ca 100 km)
Vi kommer att ro en hel helg och ta oss in i Mälaren via Hammarbyslussen eller Karl Johanslussen. Vi ska passera Drottningholms slott och Kungshatt. Beroende på väder och vind ska vi försöka ro runt Adelsö, som ligger ganska långt in i Mälaren. Vi räknar med att campa i tält och ha egen matförsörjning. FJ kallar det wildlife style och Bosse kallar det råcamping. Alla är välkommna!

Båtar: Vi kommer att ro i inriggade fyror. Föreningen har tre stycken inriggare (Göta, Svea och Wancke). Det innebär att långturen är begränsad till max 15 personer. När man ror långtur, brukar man byta ordningsföljden i båten var 30 minut på roddare och styrman, så att alla får ro och styra lika mycket.

Tider: Vi startar under fredagen den 1 augusti och återvänder på söndagen den 3 augusti. Starten sker antingen på fredagsmorgonen alternativt efter lunch så att det även ska gå att jobba en halv dag.

Förmöte: Vi kommer att ha ett förmöte för att planera utrustning, mat och behov av inköp samt personlig utrustning.
Anmälan: Görs till FJ eller Bosse. Arbetsdagen lördagen den 3 maj är en lämplig dag, då du kan få mer information om långturen av FJ eller Bosse.