Påminnelse om SRFs långtur i augusti 2014

Initiativtagare är Franz-Josef Arnuga (FJ) och Bosse Berglund

Startpunkt: SRFs båthus

Slutpunkt: SRFs båthus

Tider: Vi startar under fredagen den 1 augusti och återvänder på söndagen den 3 augusti.
Starten sker på fredagsmorgonen med samling klockan 08.00 vid båthuset för att sätta i båtarna och lasta packningen. Vi räknar med att komma iväg från båthuset klockan 10.00.
Långturens sträckning: In i Mälaren och Adelsö runt om vädret tillåter (drygt 100 km).
Vi kommer att ro fredag, lördag och söndag och ta oss in i Mälaren via Hammarbyslussen eller Karl Johanslussen. Vi ska passera Drottningholms slott och Kungshatt. Beroende på väder och vind ska vi försöka ro runt Adelsö, som ligger ganska långt in i Mälaren. Vi räknar med att campa i tält och ha egen matförsörjning. FJ kallar det wildlife style och Bosse kallar det råcamping. Roddare från hela Sverige kommer att inbjudas att delta och alla är välkommna! Givetvis förutsätts att du har ork och kondition för att göra flera dagsetapper i rad på omkring 30-40 km.

Båtar: Vi kommer att ro i inriggade fyror. Föreningen har tre stycken inriggare (Göta, Svea och Wancke). Det innebär att långturen är begränsad till max 15 personer. Principen "först till kvarn" gäller, det vill säga de första 15 anmälda roddarna får deltaga.
När man ror långtur, brukar man byta ordningsföljden på besättningen i båten var 30 minut, så att alla får ro på båda sidor och styra lika mycket.
För att inte ha alltför mycket packning i båtarna ska vi försöka ha en följebil, som kommer till vissa i förväg utsedda platser, där båtarna kommer att passera.

Avgift: Vi räknar ihop alla kostnader och delar med antalet deltagare. Det brukar bli max 250 kr per dag eller högst 750 kr för hela långturen per person (exklusive den personliga utrustningen). Priset inkluderar mat och logi i en frisk och sund natur samt en otrolig roddupplevelse.

Förmöte: Vi ska att ha ett förmöte i båthuset den 29 juli med start klockan 18.30 för att planera utrustning, mat och behov av inköp samt personlig utrustning.
Anmälan: Görs till FJ (This is a mailto link) eller Bosse (This is a mailto link eller 073-4048295) senast den 19 juli.

Franz-Josef och Bosse