Seger för herråttan på Götaälv!

02 OKT 2010 19:47
Några veckor efter SM var det dags för nästa äventyr för oss herrseniorer. På Göta älv med start i Kungälv och mål utanför Operan i Göteborg. Tre nya killar från det lag som vann SM i åtta för ett par veckor sedan. Laget bestod av Ruairi, Matthias, Tord, Micke, Paul, Robban, Walle, Henke och som cox satt Eskil.
  • Skapad: 02 OKT 2010 19:47

Efter hårda långa intervaller i åttan de senaste helgerna för att bli väl förberedda inför uppgiften. Väl nere efter en lång resa till västkusten var det dags för start av detta 20 kilometer långa loppet. Efter att själv valt att inte deltaga de senaste åren i denna regatta pga av att den är lite i längsta lagen och att jag svimmade efter loppet för ett par år sedan var det med lite blandade känslor jag satt på startlinjen.

Vädret var bra, lite kallt, lite blåigt men okey. Vi hade pratat igenom loppet och visste vad som gällde. Full fart i starten för att ta en spetts och vara först till bron som var efter 2,5 km. Är man jämsides så brukar det bli krascher så spara inte på krutet och var tuff mot sig själv och motståndarna.  Nio båtar var anmälda i elitklassen. En dansk båt, en norsk och resten svenska som vi trodde oss ha koll på. Startskottet gick som vanligt ett kaos. Den danska båten låg ett par längder framför och fick därför tidstillägg.

Vi kom iväg bra jämnt med de båda Mölndalsbåtarna. Redan efter 2 km var vi före och hade öppet vatten och det blev inte så dramatiskt när första bron dök upp. Den ena Mölndalsbåten gjorde försök att hänga på men vi rodde i ett högre tempo. Dock höll det på att strula till det när vi skulle ro ikapp en motionsåtta efter ca 5 km och de andra båtarna närmade sig. Eskil löste detta bra och vi kunde öka farten efter det och utöka ledningen. Strax efter detta fick vi vågor in i båten från en motorbåt. Micke hade fixat två pumpar som gjorde att vi snabbt blev av med vattnet vilket var otroligt skönt. Efter små problem blev det en kamp mot oss själva. Vi rodde otroligt bra och hjälpte varandra att hålla rytmen så högt som vi ville. Alla manade på och vi stöttade varandra allt vad vi kunde. Ingen av de andra var ens nära att hota oss. Vi gick i mål på tiden 1 timme och 7 minuter inför jublande åskådare utanför Operan i centrala Göteborg. Trötta, stolta över att ha vunnit. Min första seger i Göta älv är ett faktum. Lagerkrans och guldmedaljer fick vi av arrangörerna som gjort ett bra arrangemang.

Tack alla lagkamrater för ett väl genomfört race. Jag hoppas få möjlighet att komma ner nästa år med ett lika bra lag för att försvara titeln. Vi hoppas att även Falkenberg kommer då. De fick kanske nog av oss på SM i år?

Resultat finns på www.vastrarodd.se

Må väl!