Solskensdagar och Olympic Day i Kungsan

05 AUG 2014 15:10
Torsdag den 7 och fredag den 8 augusti var det återigen Solskensdagar och Olympic Day i Kungträdgården. Ungdomar kom bland annat för att få ro mot Lassi Karonen på roddmaskin i Kungsan.
  • Uppdaterad: 08 JUN 2016 02:20

Det var många föreningar och SDF som visade upp sig och lät ungdomar prova på sin idrott för att se om den passar just honom eller henne. Prova-på-tiden inföll mellan 11 och 16 båda dagarna. Det var Idrottsförvaltningen, Sveriges Olympiska Kommitté och Kungträdgården som arrangerade evenemanget.

Rodden hade lånat upp fyra breda Trimmer-båtar från Stockholms Polisen och Akademiska Roddföreningen för att användas i Kungsans fontän. Dessutom fanns en smalare motionssingel för något duktigare roddare. Ungdomar i åldern 5 till 18 fick också tävla på roddmaskin. Stockholms Roddföreningen ställde upp med fem juniorer, en senior och en vetaran som funktionärer. I år blev det en enorm tillströmning av ungdomar till rodden. Vi hade också fått till ett bra kösystem för att få ro i Kungsan. Först rodd på roddmaskin för att få långa och lugna drag och sedan rodd i fontänen då även årorna skulle gå riktigt i vattnet. Totalt rodde ca 300 ungdomar i Kungsans fontän.

Kungsan 2014 rodd fontänen (komp)

Izabella M och Karl N övervakar roddarna i Kungsans fontän

Kungsan 2014 kö för att ro i fontän

Kön är lång för att ro i fontänen

OS-roddaren Lassi Karonen kom att visade upp sig i Kungsan och ett gäng ungdomar fick utmana Lassi på roddmaskin. Lassi rodde mot två ungdomar i varje heat. Tävlingstiden var 40 sekunder. Ungdomarnas sammanlagda sträcka under tävlingstiden jämfördes med Lassis sträcka och den som kommit längsta sträckan vann. Trots att Lassi tog i som bara den så vann ungdomarna. Vi tyckte att Lassi gjorde stor succé i Kungsan!