Soröregattan 2011 NM/JNM

04 JUL 2011 22:30
Josefin blev dubbel nordisk juniormästare. SRFs övriga deltagare (juniorer och mastersroddare) gjorde också bra resultat
  • Skapad: 04 JUL 2011 22:30

Soröregattan brukar vara en stor tävling. I år var den enorm, eftersom även nordiska mästerskapen för juniorer och seniorer ingick. Det var mycket vind hela helgen. På lördagen regnade det och var kallt, medan söndagen var betydligt trevligare med runt 25 grader.

NM/JNM

SRF var representerat i Nordiska juniormästerskapen genom Josefin Berglund. Hon rodde dubbel med Filippa Kärrfelt (SPIF) och fyrsculler med Lisa Sellert (Mölndal), Malin Wilgotsson (Öresjö) och Filippa Kärrfelt (SPIF). I båda loppen vann hon och blev alltså dubbel nordisk juniormästare!

soro11_jos2x

Josefin och Filippa i JNM-dubbeln

Juniorer

SRFs juniorer deltog i singel, dubbel och fyrsculler: Karl Norberg rodde singel båda dagarna i HJB. På lördagen var han tvåa i D-finalen, och på söndagen fyra i C-finalen. Pierre Billing kom på söndagen fyra i A-finalen i HJC. Pierre rodde på lördagen dubbel med Simon Henkow från Kungälv i HJC. De kom femma i A-finalen. Pierre och Karl rodde också fyra båda dagarna tillsammans med Victor Schröder och Joel Järlesäter (Åhus). På lördagen kom de fyra i A-finalen, och på söndagen trea i B-finalen.

soro11_pierre2x

Pierre och Simon i HJC-dubbel

soro11_jun4x

Pierre, Karl, Joel, Victor i HJB-fyra

Master

Jan Berglund och Robert Vigert rodde tvåa båda dagarna. Den ena dagen i masterklassen och den andra dagen i den öppna klassen. De rodde också fyra tillsammans med Peter Karlsson och Mattias Carlsson från Kungälv.

lördag tvåa senior 3 plats
  fyra master 2 plats
söndag tvåa master 2 plats
  fyra senior/NM 6 plats

soro11_jr2

Janne och Robban i tvåa

soro11_h4

Janne och Robban tillsammans med Peter och Mattias från Kungälv i fyran

Birgitta Berglund rodde singel i masterklassen (3 plats) och tvåa tillsammans med Anki Bruhn från Kungälv (tidigare SRF); på lördagen i seniorklassen (4 plats) och på söndagen i masterklassen (2 plats).

soro11_d2

Birgitta och Anki i tvåa

Bilderna kommer från www.rowing.dk

Fullständiga resultat finns på www.sororegatta.dk: lördag och söndag