Sprint-SM 2010

18 JUL 2010 15:44
Sprint-SM gick i Malmö 17-18 juli som en del av SM-veckan. SRF hade två deltagande lag.
  • Uppdaterad: 10 AUG 2010 15:16

Sprint-SM hade i år fått ett delvis nytt format. Tävlingarna var en del av SM-veckan i Malmö (www.smveckan.se). På lördagen roddes en prolog som var seedningsgrundande inför de kommande utslagningsronderna.

SRF deltog med två lag: en damdubbel (Britta Holmberg och Jacinta Milne) och en herrtvåa (Mikael Borgh och Tobias Wallerius). Damerna klarade sig igenom prologen med fjärde bästa tid. De fick därför ro semifinal på söndagförmiddagen. Här mötte de slutsegrarna, Maria och Malin Wilgotsson från Öresjö, och förlorade. De fick därför ro B-final mot Anki Bruhn och Carin Andersson från Kungälv. Britta och Jacinta slutade på fjärde plats.

Herrarna förlorade också sin semifinal; mot Peter Karlsson och Mattias Carlsson från Kungälv. I B-finalen fick man sen möta Jörgen Nilsson och Göran Haggren från Mölndal. Micke och Walle slutade på fjärdeplats.

Finalloppen (inte B-finaler) visades i direktsänd TV. Semifinalerna och även finalerna, kan man se på SVTPlay fram till 18 augusti. Expertkommentator under TV-sändningen var SRFs Henrik Nilsson.

Semifinaler
Britta och Jacinta ror vid 49.20 in i filmen