Rapport från höstungdomslägret på Magelungen

22 SEP 2014 09:45
Den 20 och 21 september arrangerade Stockholms och Svealands Roddistrikt (SSRD) ett roddläger för ungdomar i åldern 10 till 16 år på Magelungen i Farsta. Deltagande klubbar kom med ledare och aktiva ungdomar ända från Bergeforsens RK och Kälarne IK.
  • Uppdaterad: 16 JUN 2015 22:36

Det kom deltagare även från Norrtälje RF och givetvis var några av Stockholmsklubbarna också representerade. Samlingspunkten på lördagsmorgonen var båtplatsen vid Ågestagården. Före lunch hann ungdomarna med att lasta av och rigga på båtarna samt genomföra ett roddpass. Under de två första träningspassen på lördagen, som främst gick ut på att ro i större båtar, försökte ledarna blanda roddare från olika klubbar i båtarna så mycket som möjligt. I det tredje träningspasset under lördagen rodde de äldre juniorerna singel och dubbel, medan de yngre sprang en kortare terrängbana och spelade fotboll.

Samtliga måltider intogs i serveringen på Ågestagården. Logi hade ordnats för klubbar utanför Stockholm i den stora lägenheten, som SSRD hade hyrt av Folkhögskolan och Frälsningsarmén, vilka är ägare till anläggningen.

På söndagen var det gemensam genomgång under frukosten av roddtävlingen som genomfördes på förmiddagen. Det blev totalt tre lopp för junior C och D och ett lopp för junior B. Junior-B-loppet genomfördes på 1000 meter i regattabanan och de övriga tre loppen genomfördes som matchrace på en 200-metersbana nära båtplatsen. I samband med lunchen var det prisutdelning. Segrare i de fyra loppen blev

Singel junior B: Anton Flodin, Kälarne IK

Singel junior C: Hugo Pousette, Stockholms RF

Singel junior D: Isak Westerberg, Norrtälje RF

Dubbel junior D: Isak Westerberg NRF/Noel Engelhardt SRF

Efter lunchen var det avriggning och lastning samt städning av lägenheten som gällde. Vädret var perfekt under hela lägret med praktiskt taget vindstilla och mest solsken, efter det att morgondimmanhade lättat. Lufttemperaturen höll sig omkring 18-19 grader och vattentemperaturen, som några friska norrlänningar provade på, höll sig omkring 17 grader. Vi hade jättetur med vädret, eftersom ett häftigt regn kom sent på söndagseftermiddagen, vilket gjorde att AIKs hemmamatch på Friends Arena i Solna måste avbrytas, för att domaren ville att taket skulle dras på.

Bilder och filmsnuttar från lägret kommer senare. Avslutningsvis kan sägas att såväl ledare som aktiva tyckte att lägret var mycket bra och tror på ett utökat samarbete mellan klubbarna i Svealand och Norrland i framtiden.