Ytterligare restriktioner i Region Stockholm

30 OKT 2020 08:09
  • Uppdaterad: 30 OKT 2020 08:09

Vi lever i en märklig och snabbt föränderlig tid.

Med anledning av den ökade smittspridningen av Covid-19 har Folkhälsomyndigheten i samråd med smittskyddsläkaren i Region Stockholm, fattat beslut om skärpta allmänna råd i Stockholms län, som påverkar föreningens aktiviteter.

Dessa allmänna råd gäller från idag till och med 19 november.

• Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras.
  • Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare eller idrottare som har idrotten som huvudsaklig sysselsättning.

Förutom ovanstående allmänna råd på grund av Covid-19 kommer vi nu in i den årstid då föreningens speciella säkerhetsbestämmelser avseende roddträning på våra vatten träder i kraft.

• " Vintertid - 15 november till 15 april - är rodd i singel och två utan styrman generellt förbjuden om följebåt ej medföljer. Vana tävlingsroddare får dock ro i kanalen under denna tid utan följebåt. "

För att skydda varandra och minimera risken för smittspridning gäller följande:

Till och med den 14 november
- De av oss som är födda 2004 eller tidigare får endast ro singel, Ingen rodd i lagbåtar är tillåtet. Träning i gymmet är inte tilåtet.
- De av oss som är födda 2005 eller senare får ro alla båttyper. Träning i gymmet är tilåtet med de särskilda begränsningar som finns anslaget i gymmet.

Mellan den 15 november och 19 november

• De av oss som är födda 2004 eller tidigare får endast ro singel i kanalen utan följebåt om man är van tävlingsroddare. Singelrodd med medföljande motorbåt är tillåtet för alla. Ingen rodd i lagbåtar är tillåtet. Träning i gymmet är inte tilåtet.
  • De av oss som är födda 2005 eller senare får bara ro lagbåtar förutom tvåa utan styrman. Om man är van tävlingsroddare får man ro singel samt tvåa utan styrman i kanalen. Finns en medföljande motorbåt får man ro alla båttyper. Träning i gymmet är tillåtet med de särskilda begränsningar som finns anslaget i gymmet.

För Eskil Borgh (som är elitaktiv och har rodd som sin huvudsakliga sysselsättning) gäller att han får ro på vattnet eller träna i gymmet i samma utsträckning som för de som är födda 2005 eller senare.

Föreningen ställer in vår tävling "Mellan broarna".

Det är oerhört trist att vi måste avsluta vårt 140:de verksamhetsår på det vis som beskrivits ovan men se det som en investering i många kommande blomstrande framtida verksamhetsår. Så håll i och håll ut och ta väl vara på er alla.

Styrelsen/
Eli Zlotnik

Folkhälsomyndighetens beslut

Information från Riksidrottsförbundet