Helgens internationella tävlingar

27 SEP 2021 19:46
Under helgen som var har SRFs elitroddare varit på internationella tävlingar: Eskil Borgh har tävlat i Beach Sprint i Portugal medan Mattias Berglund har tävlat på Baltic Cup i Litauen.
  • Uppdaterad: 27 SEP 2021 19:46

World Rowing Beach Sprint

Tävlingen ägde rum i Oeiras, Portugal. Beach Sprint är en ganska ny tävlingsform i kustroddbåt. Man startar på stranden, springer till sin båt, ror en slalombana mellan bojar, tillbaka till stranden och springer och slänger sig över mållinjen. Tävlingen live-sändes via youtube. Se Eskils första lopp här

Eskil slutade på en artondeplats. Stina och Tyra från Kungälv vann junior-dubbeln.

Eskil stannar nu kvar i Portugal till nästa helg då han ska ro dubbel på kustrodds-VM tillsammans med Dennis Gustavsson från Höganäs. Läs mer om tävlingen här

Baltic Cup

Baltic Cup är en tävling för juniorer (max 17 år) från länderna runt Östersjön. I år gick tävlingen i Trakai, Litauen. På lördagen ror man 2000 m och på söndagen 500 m. Sverige deltog med singel, dubbel och fyrsculler för både flickor och pojkar. I fyrscullern satt förutom Mattias även Emil från Öresjö och Erik och William från Mölndal.

På lördagen kom de svenska pojkarna femma i ett ganska jämt lopp. På söndagen kom de sjua (vann B-finalen).
Även denna tävling live-sändes på youtube.
Skribent: Birgitta Berglund
E-post: Adressen Gömd