Utställning om arkitekten Sigurd Lewerentz

20 DEC 2021 14:46
För närvarande  pågår en utställning på museet ArkDes om arkitekten Sigurd Lewerentz som även är arkitekt av Stockholm Roddförenings båthus på Kungliga Djurgården.
  • Uppdaterad: 20 DEC 2021 14:46

Sigurd Lewerentz (1885–1975) är en av arkitekturhistoriens mest hyllade och mytomspunna arkitekter. Som skapare av ikoniska verk som landskapet och Uppståndelsekapellet på Skogskyrkogården, Markuskyrkan i Björkhagen, S:t Petri kyrka i Klippan samt Stockholm Roddförening båthus på Kungliga Djurgården.

Det är den första riktigt omfattande utställningen om den svenske arkitektens liv och verk. Den lyfter ArkDes unika och heltäckande samling av bland annat ritningar, möbler och modeller, men också hans personliga arkiv och bibliotek. Utställningen är ett unikt tillfälle att få se hela livsverket av en arkitekt som kanske är mer inflytelserik i dag än vad han var under sin egen tid.

På utställningen finns en stor modell skapad av Stockholm Roddförening båthus samt många fina skisser och bilder att beskåda. Utställningen pågår till 28 augusti 2022. ArkDes finns på Skeppsholmen och har fri entré.

ArkDes har även producerat en ny bok i anslutning till utställningen, vilket är det första verket någonsin att publiceras med fullständig tillgång till Lewerentz arkiv. Boken innehåller över 700 sidor med skisser, fotografier och modeller, utöver utdrag från Lewerentz egna, personliga arkiv och bibliotek. I boken finns självklart Stockholm Roddförening båthus med. Stockholm Roddförening har införskaffat denna bok och den finns att bläddra i på övervåningen i vårt båthus.

Länk till utställningen på ArkDes:

Skribent: Daniel Svenér
E-post: Adressen Gömd