Antidoping

Vi i Stockholms Roddförening vill att:

• Idrott ska vara fysiskt och psykiskt välgörande, vilket doping riskerar.
  • Vinnaren ska kunna glädja sig över en ärlig seger.
  • Förloraren ska kunna känna sig trygg i att ha förlorat i ärlig kamp.
  • Åskådaren ska vara förvissad om att resultatet inte är en följd av förbjudna
    medel och metoder.

Läs mera i föreningens Antidopingplan, om svensk antidoping samt genomför svensk antidopings e-utbildning "Ren Vinnare", via följande länkar:

Regler och Föreskrifter

Som medlem i Stockholms Roddförening omfattas du av Riksidrottsförbundets (RF) stadgar och antidopingreglemente, samt WADA:s (World Anti-Doping Agency) internationella standarder. Dessa grundar sig i WADA:s världsantidopingkod, som är det globala regelverk som gäller inom idrotten. Du är själv ytterst ansvarig att känna till och följa de dopingregler som finns på RF:s hemsida om antidoping (se länk ovan).

Ren Vinnare

Alla idrottare som representerar Sverige och Svenska Roddförbundet skall teckna ett avtal med förbundet. Avtalet reglerar bl.a. att den aktive ingår i SR:s antidopingprogram och därmed även skall ha genomfört svensk antidopings e-utbildning ”Ren Vinnare”.
Stockholms Roddförening rekommenderar även att föreningens samtliga aktiva medlemmar, från 15 år, gör denna utbildning då ”Ren Vinnare” innebär att var och en tar sitt egna ansvar och lär sig vad som gäller (se länk ovan).

Tar du dopingklassade läkemedel?

Om du använder läkemedel, är det viktigt att du kontrollerar om det är dopingklassat eller ej.

Detta gör du enklast genom att söka efter läkemedlet i den Röd-Gröna listan, som är ett bra hjälpmedel som RF har tagit fram och som grundar sig på WADA:s lista över dopingklassade substanser. Listan hittar du på RF:s hemsida om antidoping (se länk ovan).

Behöver du söka dispens?

Är läkemedlet som du använder dopingklassat och det inte finns några tillåtna alternativ,
kan du behöva söka dispens i Sverige eller internationellt, beroende på vilken nivå du idrottar på.
Ta reda på vad som gäller för just dig på RF:s hemsida om antidoping (se länk ovan).

Dopingkontroll

Som medlem i Stockholms Roddförening kan du bli utvald till dopingkontroll. För att du ska veta hur en dopingkontroll går till och dina rättigheter och skyldigheter i samband med detta, har RF tagit fram en folder och en film som vi rekommenderar att du läser/ser på RF:s hemsida om antidoping (se länk ovan).

Kosttillskott

Både RF och Stockholms Roddförening avråder från användning av kosttillskott, mer än på rent medicinska grunder. Många preparat på marknaden är otillräckligt kontrollerade och kan innehålla dopingklassade substanser, trots att det inte står på innehållsförteckningen. Eftersom du själv är ytterst ansvarig för vad du stoppar i dig, tar du alltid kosttillskott på egen risk. Läs mer om RF:s rekommendationer för kosttillskott och se RF:s korta filmer inom samma ämne på RF:s hemsida om antidoping (se länk ovan).

Anabola Androgena Steroider förbjudna enligt lag

Vid eventuellt dopingmissbruk av Anabola Androgena Steroider (AAS) är det viktigt att känna till att sådant bruk och hantering inte bara är förbjudet vid idrottsutövande, utan även att det är olagligt enligt svensk lag och därmed även kan bestraffas utifrån svensk lag.
Se dokumenten ”WADA:s dopinglista” på RF:s hemsida om antidoping (se länk ovan) samt ”Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel på Sveriges Riksdags hemsida, under rubriken ”Dokument & Lagar”.

Vi är vaccinerade mot doping

Stockholms Roddförening är vaccinerad mot doping, enligt RF:s upplägg.
     Läs mer om vad det innebär på RF:s hemsida om antidoping (se länk ovan),

under rubriken ”Utbildning & Fakta”.
     Se även föreningens vaccinationsintyg, genom att högerklicka på bilden.

Vår antidopingplan

I vår Antidopingplan kan du läsa mer om hur vi arbetar för att förebygga doping i vår förening samt grundläggande hur vi bemöter eventuella akuta situationer. En djupare information om hur vi agerar vid en eventuell akut situation, går även att läsa i föreningens ”Plan för risk- och krishantering”, avsnitt 6, som finns att hitta under rubriken ”Krishantering” på föreningens hemsida. Antidopingplanen för Stockholms Roddförening hittar du högre upp på denna sida om antidoping.

Uppdaterad: 13 AUG 2017 23:35 Skribent: Bengt Norberg

SRF-roddare (medlemsgrupp på facebook)