Avbryt

Kontonr PG156857-5

Om Stockholms Roddförening

Välkommen till Stockholms Roddförening
Stockholms Roddförening (SRF) välkomnar såväl ungdomar som nybörjare, motionärer, tävlingsroddare och veteraner. Vårt klubbhus och våra träningsvatten är belägna på en vacker plats i centrala Stockholm.
Som medlem hos oss får du tillgång till roddbåtar, vårt gym samt kan delta i föreningens aktiviteter.

Stockholms Roddförening i korthet
Föreningen bildades den 8 april 1880 av bland andra Viktor Balck (”den svenska idrottens fader”). Föreningens nuvarande båthus ligger sedan 1913 vid Lidovägen 22 på Djurgården.

Verksamhet
Vår förening har omkring 200 medlemmar. De flesta ägnar sig åt motionsrodd, men det är även många medlemmar som intensivt ägnar sig åt tävlingsrodd. Vårt roddvatten är Djurgårdsbrunnsviken där vi ror under hela den isfria perioden. Vi har även ett gym för styrke- och roddmaskinsträning.

Öppen förening
Stockholms Roddförening är öppen för alla.

Båtar
Föreningen har ca 40 båtar för 1, 2, 4 respektive 8 roddare. Det finns båtar för nybörjare, motionärer och tävlingsroddare. Dessutom har föreningen två motorbåtar för instruktion och övervakning av säkerheten för roddare under träning.

Vårt båthus
Det gamla båthuset är ritat av arkitekterna Sigurd Lewerentz och Torsten Stubelius. Som virke till båthuset användes bland annat de olympiska roddläktarna som stod på Strandvägen under sommar-OS 1912.

Fortfarande kan man i taket på båthallen se läktarnas sittplatsnummer. Huset har under årens lopp varsamt renoverats och moderniserats och ser till det yttre och inre i stort sett ut som då det var nytt. Flertalet av bänkarna och borden i övervåningen tillhör originalinredningen från 1913. Huset anses ha stort kulturhistoriskt värde och är klassat som ett hus där förändringar inte får göras utan länsstyrelsens godkännande.

Kring sekelskiftet hade det gamla båthuset blivit för litet för förvaring av båtar. År 2004 kunde föreningen inviga en ny båthall bredvid båthuset. I den nya båthallen finns plats för båtar och ett gym med roddmaskiner och utrustning för styrketräning.